Projekt „Dwujęzyczne maluchy MOF Chrzanowa” jest realizowany przez Agencję Rozwoju Małopolski Zachodniej S.A. w partnerstwie z Gminą Chrzanów, Gminą Libiąż, Gminą Trzebinia oraz Gminą Babice.
Cel projektu:
Celem projektu jest wzrost umiejętności dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie praktycznego posługiwania się językiem angielskim
poprzez wdrożenie programu dwujęzyczności w 19 oddziałach przedszkolnych 11 przedszkoli na terenach Gmin Libiąż, Babice, Chrzanów i
Trzebinia w województwie małopolskim. Program ma na celu zapewnienie dzieciom naturalnego kontaktu z językiem obcym poprzez
codzienne zajęcia, zabawy oraz interakcje z nauczycielami, co pozwoli na efektywne przyswajanie podstaw komunikacji w języku
angielskim.
Dzięki projektowi dzieci będą miały możliwość rozwijania swoich kompetencji językowych już na wczesnym etapie edukacji, co
pozytywnie wpłynie na ich dalszy rozwój edukacyjny oraz zwiększy ich szanse na przyszły sukces szkolny i zawodowy.
Dodatkowo, celem projektu jest również podniesienie kwalifikacji około 54 nauczycieli z kadry pedagogicznej OWP biorących udział w
projekcie w zakresie nauczania dwujęzycznego, co pozwoli na zapewnienie wysokiej jakości edukacji w placówkach przedszkolnych.
W ramach projektu przedszkola zostaną również doposażone w urządzenia konieczne do nauki języka angielskiego w formule dwujęzycznej takie jak głośniki, monitory interaktywne czy laptopy. OWP zostaną również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez zakup pętli indukcyjnych, planów tyflograficzych, tabliczek informacyjnych w języku Braille’a oraz oznaczeń sensorycznych.
Uczestnicy Projektu:
Wsparciem w ramach projektu objętych zostanie 11 OWP znajdujących się na terenie gmin: Chrzanów, Trzebinia, Libiąż i Babice w
województwie małopolskim. Uczestnikami projektu będą dzieci w wieku przedszkolnym uczęszczające do OWP objętych wsparciem w
projekcie oraz nauczyciele pracujący z oddziałami objętymi wsparciem w danej placówce.
W projekcie „Dwujęzyczne maluchy MOF Chrzanowa” weźmie udział:
– max. 45 dzieci uczących się i 6 nauczycieli pracujących w Przedszkolu Samorządowym nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Libiążu w
Zespole Szkolno-Przedszkolnym z Oddziałami Integracyjnymi w Libiążu
– max. 50 dzieci uczących się i 5 nauczycieli pracujących w Przedszkolu Samorządowym nr 4 im. Kubusia Puchatka w Zespole Szkolno-
Przedszkolnym nr 2 w Libiążu
– max. 45 dzieci uczących się i 6 nauczycieli pracujących w Przedszkolu Samorządowym nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Libiążu
– max. 50 dzieci uczących się i 5 nauczycieli pracujących w Przedszkolu Samorządowym w Zagórzu
– max. 50 dzieci uczących się i 5 nauczycieli pracujących w Przedszkolu Samorządowym w Babicach
– max. 25 dzieci uczących się i 3 nauczycieli pracujących w Przedszkolu Samorządowym w Olszynach
– max. 25 dzieci uczących się i 3 nauczycieli pracujących w Zespole Szkół w Mętkowie – Przedszkole Samorządowe w Mętkowie
– max. 50 dzieci uczących się i 5 nauczycieli pracujących w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Młoszowej
– max. 50 dzieci uczących się i 5 nauczycieli pracujących w Przedszkolu Samorządowym nr 6 im. Jana Pawła II w Trzebini
– max. 40 dzieci uczących się i 7 nauczycieli pracujących w Przedszkolu Samorządowym nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi w Chrzanowie
– max. 20 dzieci uczących się i 4 nauczycieli pracujących w Przedszkolu przy Szkole Podstawowej nr 8 im. Szarych Szeregów w Chrzanowie
Powyżej wskazane ilości dzieci biorących udział w projekcie zostały określone na podstawie diagnoz przeprowadzonych w OWP biorących
udział w projekcie. Są to maksymalne ilości dzieci, które mogą wziąć udział w programie przy uwzględnionych założeniach budżetowych.
Ilość dzieci może ulec zmianie ze względu na ich rotacje w przedszkolach. Wszyscy uczestnicy projektu zamieszkują, uczą się lub pracują
na terenie województwa małopolskiego.
Głównymi rezultatami projektu będą:
– wdrożenie programu dwujęzyczności w 11 przedszkolach (19 oddziałach przedszkolnych) objętych projektem
– podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie nauczania dwujęzycznego w przedszkolu, co przyczyni się do podniesienia jakości
edukacji
– dostosowanie 11 placówek przedszkolnych do nauki w systemie dwujęzyczności
Okres trwania projektu: 01.05.2025 r. – 30.06.2028 r.
Całkowita wartość projektu: 2 067 815,00 zł
Wkład z Funduszy Europejskich: 1 756 586,39 zł
Karta Praw Podstawowych (KPP) i Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (KPON) w ramach projektów finansowanych z funduszy UE
Realizacja projektu odbywa się z poszanowaniem Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej, w tym zasad równości, zakazu dyskryminacji oraz ochrony godności wszystkich uczestników. Każdy uczestnik projektu jest traktowany jednakowo, niezależnie od płci, rasy, wieku, niepełnosprawności, religii, orientacji seksualnej czy statusu społeczno-ekonomicznego.
Każdy uczestnik projektu ma prawo do zgłoszenia wszelkich nieprawidłowości lub naruszeń jego praw w ramach realizacji projektu. Realizator projektu zobowiązuje się do zapewnienia mechanizmu zgłaszania skarg oraz do rozpatrzenia każdej skargi w sposób rzetelny i zgodny z obowiązującymi przepisami. W przypadku stwierdzenia naruszeń, Realizator projektu zobowiązuje się podjąć niezbędne działania korygujące. Realizator projektu informuje o możliwości zgłaszania podejrzenia o niezgodności projektów (operacji) lub działań związanych z realizacją projektu przez Realizatora projektu z KPP i KPON do IZ na adres mailowy: KPP_KPON@umwm.malopolska.pl. Koordynatorem ds. KPP z ramienia IZ FEM 2021-2027 jest Agnieszka Bartnik tel: 12 299 06 72; Koordynatorem ds. równości z ramienia IZ FEM 2021-2027 Barbara Kasprzycka tel: 12 299 09 70. Procedura zgłoszenia podejrzenia niezgodnością z KPP i KPON znajduje się na stronie FEM Zgłoszenia podejrzenia niezgodności z Kartą Praw Podstawowych Unii Europejskiej i Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych | Serwis programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027.
Realizator projektu oświadcza, że wszyscy pracownicy oraz osoby zaangażowane w realizację projektu zostali przeszkoleni w zakresie praw podstawowych oraz zasad wynikających z Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Przeszkolenie to obejmuje również zasady równego traktowania i odpowiedniego wsparcia osób z niepełnosprawnościami w ramach projektu.
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie